LIA

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LIA

Austria

 

Homage to Bridget Riley part 1 & 2
Omaggio a Bridget Riley parte 1 e 2

2014

L’artista austriaca LIA è considerata uno dei pionieri del software e della net art e produce lavori dal 1995. La sua attività si estende a video, performance, software, installazioni, scultura stampata in 3D, proiezioni e applicazioni digitali. Il campo di lavoro principale dell’artista è il codice, che consiste nella traduzione di un concetto da parte di LIA in una struttura scritta formale che può quindi essere utilizzata per creare una “macchina che genera” output multimediali in tempo reale.
Le opere di LIA combinano le tradizioni del disegno e della pittura con l’estetica delle immagini e degli algoritmi digitali, caratterizzati da una qualità minimalista e da un’affinità con l’arte concettuale. Lia si concentra sulla traduzione di alcuni principi esperenziali in forme astratte, movimenti e colori per consentire allo spettatore di esplorare la stessa visione a livello subconscio.
LIA ha esposto a livello internazionale includendo: Contemporary Istanbul, 2017; Art Science Museum Singapur, 2016; Variation – Paris Media Art Fair, Paris, 2015; Short Cuts, CentrePasquart, Biel/Bienne, 2015; If this is the answer, what is the question?, MAK – Austrian Museum of Applied Arts / Contemporary Art Vienna, 2014; Decode: Digital Design Sensations – Victoria & Albert Museum, London 2009; Design Museum Holon, Israel, 2012; Garage Centre for Contemporary Culture, Moscow, 2011.
L’artista ha anche ricevuto vari riconoscimenti, tra cui Outstanding Artist Award, Austria 2017; Digital Graffiti Curator’s Choice Award, 2014; Prix Ars Electronica, Honorable Mention, 2007; Diagonale Film Festival, Innovative Cinema, First Prize, 2006; e Prix Ars Electronica, Net Excellence / Award of Distinction, 2003.
LIA vive e lavora a Vienna.

Austrian artist LIA is considered one of the pioneers of software and net art and has been producing works since 1995. Her practice spans across video, performance, software, installations, 3D printed sculpture, projections and digital applications. The artist’s primary working material is code, which consists of LIA translating a concept into a formal written structure that then can be used to create a “machine that generates” real-time multimedia outputs.
LIA’s works combine traditions of drawing and painting with the aesthetics of digital images and algorithms, characterised by a minimalist quality and by an affinity with conceptual art. She focuses on the translation of certain experienced principles into abstract forms, movements and colours in order to allow the viewer to explore the same on a subconscious level.
LIA has exhibited internationally including: Contemporary Istanbul, 2017; Art Science Museum Singapur, 2016; Variation – Paris Media Art Fair, Paris, 2015; Short Cuts, CentrePasquart, Biel/Bienne, 2015; If this is the answer, what is the question?, MAK – Austrian Museum of Applied Arts / Contemporary Art Vienna, 2014; Decode: Digital Design Sensations – Victoria & Albert Museum, London 2009; Design Museum Holon, Israel, 2012; Garage Centre for Contemporary Culture, Moscow, 2011.
The artist has also received various awards, including Outstanding Artist Award, Austria 2017; Digital Graffiti Curator’s Choice Award, 2014; Prix Ars Electronica, Honourable Mention, 2007; Diagonale Film Festival, Innovative Cinema, First Prize, 2006; and Prix Ars Electronica, Net Excellence / Award of Distinction, 2003.
LIA lives and works in Vienna.

www.liaworks.com

Descrizione opera
Artwork description

Video ad alta definizione
High definition video

“Per me la natura non è il paesaggio, ma il dinamismo delle forze visive, un evento piuttosto che un’apparenza.” Bridget Riley, The Eye’s Mind: Raccolti Scritti 1965-2009.
Queste parole sono una descrizione appropriata al lavoro di LIA, parole queste espresse da Bridget Riley, alle quali LIA rende omaggio in questa installazione.
La Riley è stata a lungo un’influenza per LIA, comprensibilmente, dato il loro terreno comune. Riley e LIA creano opere matematicamente ispirate che non sono tuttavia vincolate dalla matematica, che non mirano alla sua visualizzazione ma piuttosto trascendono la matematica e la usano come strumento per sondare la mente umana.
Facendo direttamente riferimento allo stile formale di alcune delle opere più iconiche di Riley, LIA crea un dittico di strutture apparentemente simili, ma in definitiva piuttosto contrastanti. L’equilibrio dialettico di elementi bianchi e neri, linee diritte e curve, movimento rotatorio e spostamento verticale, crea un campo ipnotizzante di energia delicatamente commovente, vertiginosa, pulsante e armonica che attira e coinvolge completamente il nostro sguardo.

“For me nature is not the landscape, but the dynamism of the visual forces, an event rather than an appearance.” Bridget Riley, The Eye’s Mind: Collected Writings 1965-2009.
These words are an appropriate description to the work of LIA, words expressed by Bridget Riley, to which LIA pays tribute in this installation.
Riley has long been an influence to LIA. Understandably so, given their common ground. Riley and LIA create mathematically inspired works that are nevertheless not constrained by mathematics, that do not aim at its visualisation but rather transcend mathematics and use it as an instrument to probe the human mind.
Directly referencing the formal style of some of Riley’s most iconic works, LIA creates a diptych of apparently similar, but ultimately quite contrasting, structures. The dialectical balance of white and black elements, straight and curved lines, rotating motion and vertical displacement, creates a mesmerising field of gently moving, vertiginous, pulsing, and harmonic energy that draws and fully engages our gaze.

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